Gezond eten

Wat is de beste manier om af te vallen?

Ben je op zoek naar de beste manier om af te vallen? Je bent niet alleen. In Nederland heeft inmiddels de helft van de volwassenen overgewicht en een flink deel daarvan wil afvallen. Maar hoe doe je dat? Het antwoord op die vraag is niet zo simpel, maar gelukkig word je er uiteindelijk wel blij van.

Wat niet werkt om af te vallen: één “vijand” weren uit je voedingspatroon

Schaal met broccolisalade met spekjes

We hebben de neiging om eten terug te brengen tot één bestanddeel en daar tips om snel af te vallen aan op te hangen. Helaas werkt het niet zo. Neem bijvoorbeeld chips, die veel vet en calorieën bevatten. Als je meer calorieën eet dan je binnenkrijgt kom je aan. Voor een dieet om af te vallen lijken light chips dus een goed idee. Maar nee. Mensen die light producten eten zijn gemiddeld zwaarder dan mensen die dat niet doen.

Hoe dat komt is nog niet duidelijk. Misschien doordat je harder dooreet van light chips omdat ze gezonder lijken. Of doordat je ook meer gewone chips eet als je light chips eet. Of doordat light chips niet magischerwijs voor een calorietekort zorgen in je dag.

Maar hoe het ook komt, het is wel duidelijk dat je niet zomaar naar één ingrediënt kunt kijken om te voorspellen of voedingsmiddelen je helpen afslanken.

Alleen maar kijken naar calorieën helpt je ook geen gewicht verliezen

Het is een populaire waarheid over afvallen: als je minder kilocalorieën eet dan je verbruikt, dan val je af. Helaas is dat toch niet het hele antwoord op de vraag “hoe kan ik afvallen?”.

Dat komt om te beginnen doordat voedingsmiddelen meer zijn dan de calorieën die erin zitten. Twee bruine boterhammen met cottage cheese en tomaat hebben evenveel calorieën als een Snickers, namelijk zo’n 250. Moet jij raden welke 250 kcal beter zijn voor je?

Maar goed, je eet niet alleen om gezond te zijn. Je eet ook omdat je er blij van wordt, omdat dat soms verwacht wordt. Je neemt dus beslissingen die misschien niet optimaal zijn voor je lijf, maar wel voor je leven. Theoretisch zou dat voor het afvallen niet uit moeten maken, zolang je in totaal in een dag (of week) maar minder calorieën eet dan je binnenkrijgt.

Helaas is zelfs dat niet de hele waarheid. Van 250 kcal aan Snickers raak je namelijk minder vol dan van 250 kcal brood met cottage cheese en tomaat. Je moet dus meer Snickers eten om je buik te vullen, of je dag doorbrengen met trek. En een dieet volhouden met trek lukt je vast een tijdje, maar op de lange termijn is het heel, heel lastig.

Dat brengt me dan bij wat wél het antwoord is op de vraag “hoe kan je afvallen?”.

Het beste dieet is een dieet dat bij je past

Mayonaise met kappertjes op ei

De beste manier van afvallen is namelijk met een manier van eten die je vol kunt houden. Niet alleen terwijl je aan het afvallen bent, maar voor de rest van je leven. Want als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Als je te zwaar bent, mag je dus leren om anders te eten. Dat is waarschijnlijk niet de snelste manier om af te vallen, maar wel de manier waar je lijf het meest aan heeft.

Nou besef ik dat dit nog niet het antwoord is op de vraag “wat moet je eten om af te vallen?”. Hopelijk is wél duidelijk dat je een manier van eten mag ontdekken waar je lol in hebt, waar je goed in bent en die past bij je leven. Maar dan zijn er nog steeds Heel Veel Opties. Gelukkig heb ik nog een stukje van de puzzel voor je:

Echt eten werkt echt

Gebakken ei op gebakken rijst met groente

Het ene, perfecte dieet om slank te worden bestaat niet. Er zijn een hoop diëten en recepten om mee af te vallen, van Paleo tot vegan en alle vetvrije, koolhydraatarme of caloriebeperkte variaties daar tussenin. Eén ding hebben alle gezonde manieren om af te vallen echter gemeen: je eet dingen die gemaakt zijn door mensen, van echte ingrediënten. En dus niet in een fabriek, met hulpstoffen die je in de keuken nooit zou gebruiken.

Hoewel nog niet erg helder is hoe het komt, lijkt ultrabewerkt eten mensen zwaarder en ongezonder te maken. In één experiment (bijvoorbeeld beschreven in dit artikel) aten proefpersonen bijvoorbeeld gemiddeld 500 kcal meer per dag van een buffet met ultrabewerkt eten dan van een buffet met minimaal bewerkt eten. Allebei de buffetten hadden evenveel kcal in de aanbieding, mensen aten van allebei tot ze genoeg hadden en ze vonden het eten van allebei even lekker. Toch aten ze van het ultrabewerkte eten een heleboel meer.

Maak een plan voor de rest van je leven

besuikerde stukjes aardbei

Echt voedsel eten, op een manier waar je blij van wordt, is dus het begin. Maar gezond eten en afvallen zijn nog niet hetzelfde. Nadat je gezond hebt leren eten, komt het deel waar je let op hoeveel je binnenkrijgt. Door calorieën te tellen, punten bij te houden (zoals bij Weight Watchers) of van een bepaalde voedingsgroep een tijdje heel weinig te eten (zoals bij het koolhydraatarme keto dieet).

Meningen verschillen nogal over hoe nuttig diëten eigenlijk zijn. Het is namelijk moeilijk om je lichaam vet te laten verliezen; het is er juist op ingericht een lekker voorraadje op te bouwen. Maar als je dit leest ben je waarschijnlijk overtuigd dat je het in ieder geval wilt proberen. Als het lukt, kan dat ook echt verschil maken voor je gezondheid.

Of je een dieet gaat volgen of niet, begin in ieder geval met een plan voor hoe je goed voor je lijf kunt zorgen (hint: met echt eten, dus). Want afvallen duurt hopelijk niet al te lang, maar het plan is er voor de rest van je leven.

(Ik heb dit allemaal niet zelf verzonnen hoor. Het meeste van het bovenstaande leerde ik in een fascinerend college van hoogleraar Jaap Seidell, aangevuld met wat informatie uit andere bronnen. Die bronnen vind je via de linkjes in het artikel.)

P.S.: Verder praten ver gezond eten met heel veel plezier? Graag! In de (gratis) Club van Gezonde Genieters doen we niet anders. Kom er vandaag nog bij, dat vinden we leuk.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.